وبلاگ جوانان اسلامی

تفریحات و سرگرمی

وبلاگ جوانان اسلامی

تفریحات و سرگرمی

جلوه های اعجاز قرآن...::

  

 

 

                                      

 

 

ولیدبن‌ مغیره‌ مردی‌ توانگر بود و در بین‌ کفار قریش‌ به‌ دانایی‌ و تجربه‌ شهرت‌ داشت‌ و اعراب‌ عموماً  

 

برای‌ حل‌ مشکلات‌ خود به‌ وی‌ مراجعه‌ می‌کردند. یکی‌ از مشکلاتی‌ که‌ - به‌ زعم‌ اعراب‌ مشرک‌ و  

 

صاحب‌ قدرت‌ - در مکه‌ رخ‌ نموده‌ بود، نفوذ و گسترش‌ اسلام‌ بود. روزی‌ قریش‌ و کفار از ولید درباره‌  

 

حضرت‌ محمد (ص‌) داوری‌ خواستند. ولید از آنان‌ مهلت‌ خواست‌. سپس‌ از جای‌ خود برخاست‌ و به  

 

سوی‌ حضرت‌ رسول‌ (ص‌) که‌ در (حجر اسماعیل)نشسته‌ بود رفت‌ و گفت‌ :پاره‌ای‌ از اشعارت‌ را  

 

 برای‌ من‌ بخوان‌. پیامبر (ص‌) فرمود: آنچه‌ من‌ می‌گویم‌ و می‌خوانم‌ شعر نیست‌ بلکه‌ کلام‌ خداست‌   

 

که‌برای‌ هدایت‌ شما نازل‌ شده‌ است‌. سپس‌ ولید تقاضا کرد مقداری‌ از آیات‌ را تلاوت‌ کند. پیامبر  

 

(ص‌)سیزده‌ آیه‌ از آغاز سوره‌ فصلت‌ را خواند. هنگامی‌ که‌ به‌ این‌ آیه‌ رسید: «فان‌ اعرضوا فقل‌ ‌  

 

انذرتکم صاعقة‌ مثل‌ صاعقة‌ عاد و ثمود. »«هرگاه‌ روی‌ برگردانند، پس‌ بگو شما را از صاعقه‌ای‌ مانند  

 

صاعقه‌ عاد و ثمود؛ بر حذر می‌دارم‌.» ولید سخت‌ به‌ خود لرزید و موهایش‌ بر بدنش‌ راست‌ شد.  

 

همچون‌ بهت‌ زده‌ای‌ راه‌ خانه‌ در پیش‌ گرفت‌ و چند روزی‌ بیرون‌ نیامد؛ تا بدان‌ جا که‌ قریش‌ پنداشتند  

 

از دین‌ نیاکان‌ دست‌ برداشته‌ و راه‌ «محمد(ص‌)» را پیش‌ گرفته‌ است‌.

 

و نیز نوشته‌اند: روزی‌ که‌ سوره‌ غافر بر پیامبر مکرم‌ (ص‌) نازل‌ شد، پیامبر با صدایی‌ جذاب‌ به‌ منظور  

 

ابلاغ‌ آیات‌ الهی‌ آن‌ را می‌خواند. از اتفاق‌، ولید نزدیک‌ پیامبر (ص‌) نشسته‌ بود آیات‌ را استماع‌ کرد:  

 

«حم‌، تنزیل‌ الکتاب‌ من‌ الله‌ العزیز العلیم‌ غافر الذنب‌ و قابل‌ التوب‌...» «این‌ کتاب‌ از سوی‌ خداوند   

 

قادردانا فرو فرستاده‌ شده‌ است‌، خدایی‌ که‌ بخشاینده‌ گناهان‌ و پذیرنده‌ توبه‌هاست‌ .خدایی‌ که‌  

 

کیفرش‌ سنگین‌ و نعمتش‌ فراوان‌ است‌ .جز او خدایی‌ نیست‌.سرانجام‌ هر چیزی‌ به‌ سوی‌ اوست‌.  

 

درباره‌ آیات‌ الهی‌ جز کافران‌ مجادله‌ نمی‌کنند. [ ای‌ پیامبر (ص‌) ]  فعالیت‌ و رفت‌ و آمد آنان‌ در   

 

شهرهاتو را نفریبد.»

 

این‌ آیات‌ ولید را سخت‌ تحت‌ تأثیر قرار داد. وقتی‌ افراد قبیله‌ بنی‌ مخزوم‌ دور او را گرفتند و از وی‌  

 

خواستند که‌ درباره‌ قرآن‌ محمد(ص‌) داوری‌ کند، او قرآن‌ را چنین‌ ستود:«و ان‌ له‌ لحلاوة‌ و ان‌ علیه‌  

 

لطلاوة‌ و ان‌ اعلاه‌ المثمر و ان‌ اسفله‌ لمغدق‌ و انه‌ یعلو و ما یعلی‌ علیه‌.» «یعنی‌ کلامی‌ که‌ محمد  

 

آورده‌ است‌، شیرینی‌ خاصی‌ دارد و زیبایی‌ ویژه‌ای‌، شاخسار آن‌ پر میوه‌ است‌ و ریشه‌های‌ آن‌  

 

پربرکت‌ . سخنی‌ است‌ برجسته‌ و هیچ‌ سخنی‌ از آن‌ برجسته‌تر نیست‌.»

 

ولید این‌ جمله‌ها را گفت‌ و راه‌ خود را در پیش‌ گرفت‌ .کفار قریش‌ چنان‌ پنداشتند که‌ تحت‌ تأثیر آیات‌  

 

قرآنی‌ قرار گرفته‌ و به‌ آیین‌ محمد گرویده‌ است‌.

 

برخی‌ از دانشمندان‌ سخنان‌ ولید را نخستین‌ تقریظی‌ می‌دانند که‌ بر زبان‌ فردی‌ رفته‌ است‌.

 

در یکی‌ از متون‌ نثر فارسی‌ به‌ نام‌ مجمع‌ النوادر معروف‌ به‌ چهار مقاله‌ نظامی‌ عروضی‌ داستان‌   

 

ولیدبن‌مغیره‌ بدین‌ صورت‌ نقل‌ شده‌ است‌: (...آورده‌اند که‌ یکی‌ از اهل‌ اسلام‌، پیش‌ ولیدبن‌ المغیره‌  

 

این‌ آیت‌ همی‌ خواند:«قیل‌ یا ارض‌ ابلعی‌ مائک‌ و یا سماء اقلعی‌ و غیض‌ الماء و قضی‌ الامر واستوت‌  

 

علی‌ الجودی‌ و گفته‌ شد ای‌ زمین‌! فرو بر. آب‌ خود را وای‌ آسمان‌! باز گیر [ آب‌ خویش‌ را ]  و کم‌  

 

کرده‌ شد آب‌، و کار گزارده‌ شد و [ کشتی‌ ] بر کوه‌ جودی‌ قرار گرفت‌» (سوره‌ هود/46) فقال‌ الولید  

 

بن‌ المغیره‌: و الله‌ ان‌ علیه‌ لطلاوة‌ و ان‌ له‌ لحلاوة‌ و ان‌ اعلاه‌ لمثمر و ان‌ اسفله‌ لمغدق‌ و ما هو قول‌  

 

البشر. » چون‌ دشمنان‌ در فصاحت‌ قرآن‌ و اعجاز او در میادین‌ انصاف‌ بدین‌ مقام‌ رسیدند، دوستان‌   

 

بنگرتا خود به‌ کجا برسند والسلام‌».

نظرات 6 + ارسال نظر

slam weblog zibaii dari agar mayel be tabadol link bodi mano ba onvan tafarojgah link kon bad behem khabar bede toro ba che onvani link konam
www.tafarojgah.parsiblog.com

www.tafarojgah.parsiblog.com

salam va ba tasakor babat nazareton mano ba esme javanan eslami link konid

slam weblog zibaii dari agar mayel be tabadol link bodi mano ba onvan tafarojgah link kon bad behem khabar bede toro ba che onvani link konam
www.tafarojgah.parsiblog.com

www.tafarojgah.parsiblog.com

سلام / دیدم اسم وبلاگتون جوان اسلامی بود جذب شدم ... چون خودائیش خیلی وقته از اسلام دور شده بودم // دلم به حال خودم میسوزه .. روز جمعه ای برام دعا کنید ..

اگه حاضر به تبادل لینک بودی بهم بگو

منو با اسم وبلاگم یعنی جوانان اسلامی لینک کنید که شما هم همین العان با نام حقوق لینک شدید با آرزوی موفقیت روز افزون شما دوست عزیز

حمید 1389/07/02 ساعت 16:14 http://www.haena.mihanblog.com

سلام
خیلی وبلاگت توپه
مطالبت باحاله
دمت گرم
راستی منم وبلاگ دارم با تبادل لینک چطوری؟؟؟
اگه موافقی منو به این نام لینک کن بعد خبر بده
تفریح و سرگرمی با هاینا

من نمیدونستم شما من رو لینک کردین !! حلا چرا میزنی ؟

چشم همین الان لینکت میکنم

گلم باور کن من لینکت کردم !!‌اما نمیدونم چرا لیستم نیست

بررسی میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد